• Gloriett Fejlesztőház

    Alapozó terápia | Alapozó fejlesztés | Homloklebeny teráipa | Kézműves foglalkozás | Fejlesztő pedagógus | Iskolaelőkészítő foglalkozás | Színjátszás

  • Gloriett Fejlesztőház

    Alapozó terápia | Alapozó fejlesztés | Homloklebeny teráipa | Kézműves foglalkozás | Fejlesztő pedagógus | Iskolaelőkészítő foglalkozás | Színjátszás

Alapozó Terápia és mozgásfejlesztés

Miért van szükség az Alapozó Terápiára?

A mozgás minden embernél ugyanúgy fejlődik ki, egy egymásra épülő rendszerként. Ha a rendszer egyes részei nem jól, vagy egyáltalán nem alakulnak ki, akkor a rá épülő mozgások, funkciók sem rögzülnek helyesen. A mozgásfejlesztés és Alapozó Terápia lényege, hogy megkeressük ezeket a részeket, kijavítjuk őket, és újratanítjuk a rájuk épülő mozgásokat, agyi funkciókat, ezzel támogatva a gyerekek fejlődését. Nagyon fontos, hogy a jobb- és bal agyfélteke könnyedén tudjon együttműködni. Ha a gyermek mozgása nem megfelelően alakul ki, egyes szakaszok kimaradnak, esetleg nincs elegendő idő, tér vagy lehetőség a gyakorlásra, akkor a későbbiekben gondolkodási, viselkedési problémák alakulhatnak ki. Ezekre épül rá a beszéd, olvasás, írás képessége is, vagy akár megelőzhetővé válik a dyslexia, dyscalculia, dysgrafia, vagy egyéb tanulási-, figyelmi nehézség is. Mikor van szüksége a gyermekének a terápiára?

  • Ha a gyermeknek megkésett a beszédfejlődése (megkésett: fiúknál 2 és fél éves kora után indul, lányoknál 2 éves kor után),
  • vagy nem jól gyarapodott a beszéde,
  • nem ejt tisztán sok hangot,
  • nem mond hosszú és kerek mondatokat és már elmúlt öt éves,
  • ha gyermek a mozgásügyességével probléma van, (egyensúly, rugalmasság, keresztezettség stb..)
  • ha a gyermek mozgásügyességben nem elég érett, nem éri el kortársait
  • nagyon nem akar rajzolni,
  • nem alakult ki a kezessége, holott már elmúlt öt éves
  • ha valamilyen csecsemőkori mozgás kimaradt,
  • ha gyermek már iskolás, és az olvasás nem megy neki,vagy jól olvas, de nem érti,
  • esetleg jól érti, de rossz technikával olvas, vagy a kettő együtt,
  • írása olvashatatlan, nehézkes, görcsös,
  • ha az óvodai foglalkozásokon, vagy tanórákon nehezen tud figyelni,
  • vagy túlmozgásos

Mi az Alapozó Terápia?

Az Alapozó terápia egy idegrendszer fejlesztő terápia. A terápia során végigvesszük a fejlődéstani nagymozgásokat (kúszás, mászás, stb.), ami lehetőséget ad a gyermeknek arra, hogy még egyszer „beindítsa” az agy fejlődéssorozatát. Ez a mozgásfejlesztési gyakorlatsor hat az emberi agyban a beszéd működéséért, írásért és olvasásért felelős területekre is. A foglalkozásokon a mozgást kiegészítik fejlesztő pedagógiai módszerek (idő-, tér érzékelés, hallás-és beszédészlelés, értés fejlesztése, stb.) is, melyek segítenek a gyermek idegrendszerének érésében, fejlődésében. A foglalkozások hatásosságát folyamatosan bővülő fejlesztőeszköz tárunkkal (trambulin, gerenda, nagylabda, sportlétra, egyensúlyozó párna, társasjátékok stb.) fokozzuk. Fontos tudni, hogy a fejlesztés csak akkor működik, ha a gyermek legalább heti két alkalommal vesz részt a foglalkozásokon, mivel az idegrendszeri változások csak folyamatos inger hatására rögzülnek helyesen. A foglalkozásokon csecsemőkori mozgások által érjük el, hogy az idegrendszer egy fejlődési szinttel lejjebb kerüljön, ezt nevezzük regressziós állapotnak. Majd innen tudjuk újra építeni a gyermek mozgását, és ezáltal fejleszteni az idegrendszerét. Az Alapozó terápia során fejlesztjük a gyermekek

  • egyensúly érzékét,
  • rugalmasságát (szökdelések),
  • keresztmozgását (jobb és bal agy félteke összehangolása),
  • finom motorikáját, kézügyességét,
  • labdaérzékét,
  • figyelmét, memóriáját,
  • idő- és térérzékelését,
  • erő- és állóképességét,
  • mozgásügyességét.

Az Alapozó terápia különösen hatásos diszlexia vagy diszgráfia veszélyeztetett, hiperaktív, figyelemzavaros, mozgás ügyetlen, illetve minden olyan gyermeknek, akinek a problémája idegrendszeri éretlenségből fakad.
Foglalkozásaink a hatékonyság és eredményesség érdekében kis létszámúak: max. 7 fő

Hogyan működik az Alapozó Terápia és a mozgásfejlesztés?

A legjobb és leghatásosabb az óvodás, kisiskolás korban végzett mozgásfejlesztés, illetve terápia. 5 éves kor alatt nem ajánlott belenyúlni az idegrendszer fejlődédébe, így a fiatalabb gyerekeknél a csecsemőkori mozgások kihagyásával, mozgásfejlesztés javasolt. A legtöbb esetben kiscsoportos (maximum 6 fő) foglalkozás zajlik. Az órákon a három fő fejlesztési terület a rugalmasság, egyensúlyérzék és az úgynevezett nagymozgások, amikre később ráépülnek a kisebb, finomabb motorikus mozgások. Fontos tudni, hogy a fejlesztés csak akkor működik, ha a gyermek legalább heti két alkalommal vesz részt a foglalkozásokon, mivel az idegrendszeri változások csak folyamatos inger hatására rögzülnek helyesen. A foglalkozásokon csecsemőkori mozgások által érjük el, hogy az idegrendszer egy fejlődési szinttel lejjebb kerüljön, ezt nevezzük regressziós állapotnak. A terápia az idő, tér, emlékezet, hallás- és beszédészlelés fejlesztésével válik teljessé. Mire hat az Alapozó Terápia és a mozgásfejlesztés?

  • …megkésett vagy/és hibás, akadályozott beszédfejlődésnél
  • …kiejtési hibával, pöszeséggel küzdő gyermekeknél.
  • ...diszlexiánál, alaki diszgráfiánál, azaz olvasás és/vagy írásgyengeségnél.
  • …azoknál az organikus eredetű túlmozgásos, figyelemzavaros gyermekeknél, akiknél oxigénhiányos károsodás keletkezett.
  • …fejlődésben, érésben elmaradt óvodásoknál.
  • …enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekeknél
  • …minden olyan gyermeknél, aki mozgásügyetlenségben szenved bármilyen okból

Mi a regresszió és meddig tart?

A regressziós állapot a folyamat része. Ez az állapot a terápia működésének jele. Ekkor a gyermek viselkedése megváltozhat, némelyik készsége (beszéd, mozgás, viselkedés) ideiglenesen visszaeshet. A regressziós tünetek a terápia gyakoriságától függően néhány hónapon belül jelentkeznek és 3-6 hétig tartanak. Egy átlagos, két éves terápia alatt ez az állapot többször is megismétlődhet, utána mindig ugrásszerű fejlődés várható mozgás, tanulás, viselkedés terén is. A terápiát akkor sem szabad abbahagyni, ha a gyermek viselkedése, mozgása egy időre jelentősen megváltozik. Ez garantálja a megfelelő fejlődést. Ha ekkor abbahagyjuk a fejlesztést, nagyobb kárt okozhatunk. Visszajelzések

A terápia, fejlesztés időtartama átlagosan két év, ez alatt a szülők évente írásos értékelést kapnak a gyermek fejlődéséről. Fél évkor és év végén pedig lehetőség adódik nyílt óra keretében megnézni, hogy mennyit fejlődött a gyermek. Igény szerint lehetőség van fogadó órákra is.