Az Alapozó terápia egy komplex, mozgásfejlesztésen alapuló (u.n. motoszenzoros típusú) idegrendszer fejlesztő terápia.
Mit is jelent ez pontosan?
A foglalkozások során a gyermekeknél újraindítjuk az emberi fejlődéstani mozgássorozatot, ezáltal helyesen újra rögzülnek és beépülnek az idegrendszerbe a hiányosan vagy hibásan elsajátított mozgásformák. Ez a mozgásfejlesztő gyakorlatsor hat az emberi agyban a beszéd működéséért, írásért és olvasásért felelős területekre is. A foglalkozásokon csecsemőkori mozgások által érjük el, hogy az idegrendszer egy fejlődési szinttel lejjebb kerüljön, ezt nevezzük regressziós állapotnak. A terápia az idő, tér, emlékezet, hallás- és beszédészlelés fejlesztésével válik teljessé.
Fontos tudni!
A fejlesztés csak akkor működik, ha a gyermek legalább heti két alkalommal vesz részt a foglalkozásokon, mivel az idegrendszeri változások csak folyamatos inger hatására rögzülnek helyesen.
Az Alapozó terápia során fejlesztjük a gyermekek
- egyensúly érzékét,
- rugalmasságát (szökdelések),
- keresztmozgását (jobb és bal agy félteke összehangolása),
- finommotorikáját, kézügyességét,
- labdaérzékét,
- figyelmét, memóriáját,
- idő- és térérzékelését,
- erő- és állóképességét,
- mozgásügyességét.
Az Alapozó terápia különösen hatásos diszlexia vagy diszgráfia veszélyeztetett, hiperaktív, figyelemzavaros, mozgás ügyetlen, illetve minden olyan gyermeknek, akinek a problémája idegrendszeri éretlenségből fakad.
Foglalkozásaink a hatékonyság és eredményesség érdekében kis létszámúak: max. 7 fő
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
MIÉRT VAN SZÜKSÉG AZ ALAPOZÓ TERÁPIÁRA?
A mozgás minden embernél ugyanúgy, egy egymásra épülő rendszerként fejlődik ki. Ha a gyermek mozgása nem megfelelően alakul ki, egyes szakaszok kimaradnak, esetleg nincs elegendő idő, tér vagy lehetőség a gyakorlásra, akkor a későbbiekben gondolkodási, viselkedési problémák alakulhatnak ki. Bővebben...
A mozgás minden embernél ugyanúgy, egy egymásra épülő rendszerként fejlődik ki. Ha a rendszer egyes részei nem jól vagy egyáltalán nem alakulnak ki, akkor a ráépülő mozgások, funkciók sem rögzülnek helyesen. A mozgásfejlesztés és az Alapozó Terápia lényege, hogy a gyerekek fejlődését támogatva megkeressük ezeket a részeket, kijavítsuk őket, és újratanítsuk a rájuk épülő mozgásokat, agyi funkciókat.
Nagyon fontos, hogy a jobb- és bal agyfélteke könnyedén tudjon együttműködni. Ha a gyermek mozgása nem megfelelően alakul ki, egyes szakaszok kimaradnak, esetleg nincs elegendő idő, tér vagy lehetőség a gyakorlásra, akkor a későbbiekben gondolkodási, viselkedési problémák alakulhatnak ki. Ezekre épül rá a beszéd, olvasás, írás képessége is, vagy akár megelőzhetővé válik a diszlexia, diszkalkulia, diszgráfia, vagy egyéb tanulási-, figyelmi nehézség is.
Mikor van szüksége a gyermekének a terápiára?
- Ha a gyermeknek megkésett a beszédfejlődése (megkésett: fiúknál 2 és fél éves kora után indul, lányoknál 2 éves kor után),
- nem jól gyarapodott a beszéde,
- sok hangot nem ejt ki tisztán,
- nem mond hosszú és kerek mondatokat és már elmúlt öt éves,
- ha gyermek a mozgásügyességével probléma van, (egyensúly, rugalmasság, keresztezettség stb..)
- ha a gyermek mozgásügyességben nem elég érett, nem éri el kortársait
- nagyon nem akar rajzolni,
- nem alakult ki a kezessége, holott már elmúlt öt éves
- ha valamilyen csecsemőkori mozgás kimaradt,
- ha gyermek már iskolás, és az olvasás nem megy neki, vagy jól olvas, de nem érti,
- esetleg jól érti, de rossz technikával olvas, vagy a kettő együtt,
- írása olvashatatlan, nehézkes, görcsös,
- ha az óvodai foglalkozásokon, vagy tanórákon nehezen tud figyelni,
- ha túlmozgásos
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
HOGYAN MŰKÖDIK AZ ALAPOZÓ TERÁPIA ÉS A MOZGÁSFEJLESZTÉS?
A legjobb és leghatásosabb az óvodás, kisiskolás korban végzett mozgásfejlesztés, illetve terápia. Öt éves kor alatt nem ajánlott belenyúlni az idegrendszer fejlődésébe, így a fiatalabb gyerekeknél a csecsemőkori mozgások kihagyásával, mozgásfejlesztés javasolt. Bővebben...
A legjobb és leghatásosabb az óvodás, kisiskolás korban végzett mozgásfejlesztés, illetve terápia. Öt éves kor alatt nem ajánlott belenyúlni az idegrendszer fejlődésébe, így a fiatalabb gyerekeknél a csecsemőkori mozgások kihagyásával, mozgásfejlesztés javasolt.
Az órákon a három fő fejlesztési terület a rugalmasság, egyensúlyérzék és az úgynevezett nagymozgások, amelyekre később ráépülnek a kisebb, finomabb motorikus mozgások.
A foglalkozásokon csecsemőkori mozgások által érjük el, hogy az idegrendszer egy fejlődési szinttel lejjebb kerüljön, ezt nevezzük regressziós állapotnak. A terápia az idő, tér, emlékezet, hallás- és beszédészlelés fejlesztésével válik teljessé. A legtöbb esetben kiscsoportos (maximum 6 fő) foglalkozás zajlik.
Mire hat az Alapozó Terápia és a mozgásfejlesztés?
- megkésett vagy/és hibás, akadályozott beszédfejlődésnél
- kiejtési hibával, pöszeséggel küzdő gyermekeknél.
- diszlexiánál, alaki diszgráfiánál, azaz olvasás és/vagy írásgyengeségnél.
- azoknál az organikus eredetű túlmozgásos, figyelemzavaros gyermekeknél, akiknél oxigénhiányos károsodás keletkezett.
- fejlődésben, érésben elmaradt óvodásoknál.
- enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekeknél
- minden olyan gyermeknél, aki mozgásügyetlenségben szenved bármilyen okból
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
MI A REGRESSZIÓ ÉS MEDDIG TART?
A regressziós állapot a mozgásfejlesztési folyamat része és egyben a terápia működésének jele. Ekkor a gyermek viselkedése megváltozhat, némelyik készsége (beszéd, mozgás, viselkedés) ideiglenesen visszaeshet. Bővebben…
A regressziós tünetek a terápia gyakoriságától függően néhány hónapon belül jelentkeznek és 3-6 hétig tartanak. Egy átlagos, kétéves terápia alatt ez az állapot többször is megismétlődhet, utána mindig ugrásszerű fejlődés várható mozgás, tanulás, viselkedés terén is. A terápiát akkor sem szabad abbahagyni, ha a gyermek viselkedése, mozgása egy időre jelentősen megváltozik. Ez garantálja a megfelelő fejlődést. Ha ekkor abbahagyjuk a fejlesztést, nagyobb kárt okozhatunk.
A terápia, fejlesztés időtartama átlagosan két év, ez alatt a szülők évente írásos értékelést kapnak a gyermek fejlődéséről. Félévkor és év végén pedig lehetőség adódik nyílt óra keretében megnézni, hogy mennyit fejlődött a gyermek. Igény szerint lehetőség van fogadó órákra is.
hívjon minket: +36703896102 vagy írjon e-mailt: gloriettfejlesztohaz@gmail.com